Kontakteeru meiega

ARVAMUS | Sirje Niitra: Miks ma Tallinnast ära tahan

sirje niitra

Arvamuslood

ARVAMUS | Sirje Niitra: Miks ma Tallinnast ära tahan

Kui varem põgenesin Tallinnast kodulinna Pärnu kohe, kui ilmad ilusaks läksid ja töö seda võimaldas, siis nüüd otsustasin suvepealinna püsielanikuks hakata.

Miks ma seda teen, pärivad paljud tuttavad. „Pärnus pole ju talvel midagi teha,” aasivad teised. Neile viimastele olen vastanud küsimusega: „Aga mis ma Tallinnas külmal ajal rohkem teen?” Seevastu suvel, kui pealinna vallutavad turistid ja seal trügida rahvamassis kuigi mõnus ei ole, on just Pärnu see paik, kus kogu aeg midagi toimub ja kultuuri on rohkem kui tarbidagi suudan.

Mis mulle siis Tallinnas nii vastukarva on? Esiteks ei meeldi mulle see, et ükskõik keda valimas käin, saan endale nii Tallinnas kui Pirital alati juhtideks keskerakondlased, kes ajavad teadagi millist poliitikat. Nii on see olnud aastaid ja ei usu, et lähiajal muutub. Linnasosasid juhivad ei tea kust tulnud noored ja tõenäoliselt tublid (Pirita linnaosavanem ongi Alina Tubli) poliitbroilerid, kel tegelikust elust kesine ettekujutus. Ja katsed linnas lokkavat korruptsiooni ohjeldada on juba ette nähtud liiva jooksma. Umbusalda, keda tahad, ikka on needsamad võimul.

Hiljuti pidin töö pärast Tallinnas Noblessneri sadamas käima. Sõitsin autoga Piritalt sinna ligi tund aega, sest üks teeremont ajas teist taga. Ümbersõidud, tolmavad teed ja ummikud – see kõik kestab kogu suve, väsitab ja käib närvidele. Jääb mulje, et tehakse seal, kus parasjagu pähe tuleb, mõtlemata, kuidas liiklemist võimalikult vähem häirida. Jah, Pärnuski remonditakse suvel tänavaid, aga see käib kuidagi märkamatult ja pikemaks ajaks mitut tuiksoont korraga kinni ei panda.

Teiseks olen juba pikemat aega teinud oma põhilised ostud Pärnus, sest ei suuda Tallinna üha suuremaks aetavates kaubanduskeskustes käia. Olen hirmuga mõelnud, mis juhtub, kui mõnes sellises tulekahju või muu õnnetus juhtub. Jah, väljapääsule viitavad sildid on olemas, aga katsu sa ähmi täis sattudes õiget suunda üles leida. Selleks, et endale vajalikku ostukohta jõuda, tuleb niigi kümnetest mittevajalikest mööda või läbi kõndida. Muidugi, see ongi eesmärk, et sa oma ostuteekonnal võimalikult paljusid poode väisaksid, aga mulle selline sund ei meeldi.

Ehkki suurtes ostukeskustes peaks olema kõik tehtud, et õhku jaguks ja muidu mugav käia oleks, on seal ometi midagi sellist, mis peale pooletunnist viibimist ära väsitab. Tahaks välja, aga lähima väljapääsuni jõudmiseks kulub tublisti aega isegi siis, kui täpselt tead, kuhu poole minema peab. Ka Tartu Lõunakeskus on liiga suur ja keeruline.

Seevastu Pärnus, Viljandis, Paides või ükskõik millises teises pisemas linnas ei pea ühe kindla kauba otsinguks pool päeva kulutama ja ostukohad on inimlikes mõõtmetes. Isegi kui valik on mõnevõrra väiksem kui näiteks Tallinnas Ülemiste keskuses, siis pole see tänapäeval mingi mure, sest vajaliku saab ka koju kätte tellida.

Oleme mehega kirglikud rattasõitjad. Pärnus pääseme oma kaherattalisega vaevata igale poole, Tallinnas seevastu on kesklinnas liiklemine keeruline ja ohtlik, nii et sinna on mõistlikum mitte kippuda. Räägime küll rohelisest linnast ja rohelised istuvad isegi linnavalitsuses, aga kasu pole sellest tõusnud. Kui ongi rattatee, siis autoteega ristumised on näiteks Pirital aastaid madalaks tegemata.

Et nüüd ei jääks muljet, et Pärnu linnavalitsus on mind palganud oma linna kiitma, siis ütlen lõpetuseks, et siingi on asju, mida parandada tuleks ja annaks. Näiteks ei meeldi mulle oma koduaknast avanev vaade roostes plekist garaažidele, mis on üks visalt püsiv nõukaaja jäänuk küllap teisteski linnades. Selliseid on siin igal juhul kogu jõeäär täis. Olen märganud, et vaid üksikuid neist kasutatakse sihtotstarbeliselt ehk auto hoidmiseks. Enamuses ladustatakse igasugust vana kola ja paljudes käib ööpimeduse varjus suisa kummaline äri. Huvitav, kas linnavalitsus teab, kellele sellised lobudikud üldse kuuluvad ja mis seal suletud uste taga toimub? Ja kui kauaks need veel püsti jäävad?

Loe veel - Arvamuslood

Üles