Kontakteeru meiega

ARVAMUS | Sirje Niitra: Reklaam ei tohiks meid lolliks teha

sirje niitra

Arvamuslood

ARVAMUS | Sirje Niitra: Reklaam ei tohiks meid lolliks teha

Olin kolmeks kuuks tellinud ajakirja, mis tundus olevat veidi sisukam kui mõned teised nõndanimetatud naistekad. Kui aga pärast paari numbrit mulle helistati ja küsiti, kas soovin tellimust pikendada, pidin vastama eitavalt. Helistajast, kes oli küllap mõni kena tütarlaps kusagil Lasna- või Mustamäe paneelmaja äsjarenoveeritud korteris, oli küll kahju, et ta seda kõike kuulma pidi, aga ma ei tahtnud olla silmakirjalik ja põhjendasin, miks ei soovi tellimust pikendada. Esiteks tundus see aus ja teiseks on mul õhkõrn lootus, et ehk muutub tulevikus sellest muidu üsna loetav ajakiri veelgi paremaks. Mul oli etteheiteid ka sisule, mis ei üllatanud suurt millegagi, aga kõige rohkem häirisid suured, kogu lehekülge katvad reklaamid, mis võtsid enda alla, usun, et ma ei eksi, kui ütlen, et poole ajakirja mahust. Seda enam, et samu reklaame olin juba näinud teisigi väljaandeid sirvides.

Tean suurepäraselt, et ilma reklaamita ei püsi elus ükski ajakirjanduslik väljaanne, aga kas seda ei võiks siiski nii doseerida, et reklaam ei varjutaks sisu ja ei käiks närvidele? Kui on tegu mõne mööbli- või pesufirma reklaamiga, siis tont nendega – kannatame ära. Aga kui meile pakutakse tervisetooteid, mis kindla peale ja kiiresti terveks teevad, siis, andke andeks, on need küll päris rumalatele mõeldud.

Kord vanadel tuttavatel külas olles, panime mehega imeks, et pereisa kallas õhtul endal spetsiaalsest topsist kurku kindlasti üle kümne sinna selle päeva portsuna valmis pandud erineva tableti. Üks on ajuverevarustust, teine mälu parandav, kolmas aitab liigesehädasid ära hoida, neljas paremini magada ja viies toitu seedida. Ei mäleta, mis need kõik veel head tegid. Tegu oli jõuka perega, nii et rahakott ilmselt kannatas nii sagedased apteegis käigud välja. Kas mees sellest kõigest ka tervemaks sai või tervena püsis, ei oska öelda, aga kuuldavati on ta praegu veel elus.

„Seljavalud möödusid, ma saan jälle teha tööd suvilas”, „Juba 3269 üle viiekümne aasta meest on parandanud oma seksuaalset võimekust”, „Vabanesin oma punnis kõhust”, „Jalaseenest vabaks kahe nädalaga”, „Meie saame aidata teid jälle kuulma”, „Parim vahend stressi vastu” – need on ainult mõned näited reklaamlausetest ühe või teise toote juures. Kõik need lubavad midagi, aga kate neil lubadustel puudub. Isegi arstid ei julge ju uut ravimit välja kirjutades lubada, et see kindlasti aitab.

Mis nende reklaamide puhul veel häirib, on see, et neid püütakse isikustada, lisades ei tea kust pärit mehe või naise naeratava näo ja sageli ka väljamõeldud nime. Ikka, et asi usutavam tunduks. Aga see on juba sulaselge lollitamine. Kusjuures, kui asi puudutab ravimeid ja toidulisandeid, aga ka näiteks kosmeetikat, siis võib reklaam lausa ohtlik olla ja vastupidiselt soovitule inimese tervist või väljanägemist hoopis halvendada. Seega tuleks sellised sootuks ära keelata.

Siis veel need soodus- ja kampaaniamüügid suurtes kaubanduskeskustes. Kord usaldas mulle ühe suure poe müüja hästihoitud saladuse lõhemüügi kohta – nimelt ei tasuvat soodushinnaga kunagi osta, sest see pannakse kaubale külge siis, kui kala hakkab juba käest ära minema, seevastu kampaaniahinnaga saab samuti odavama, aga täiesti värske mereeluka. Olen talle selle nõuande eest siiani tänulik.

Teise taolise pettuse avastasin hiljuti ühes aianduspoes, kus teenindaja selgitas, et täna on neil lillepott soodushinnaga, aga homme tuleb kampaania ja ennenägematult suur hinnalangetus. Kui küsisin, kas siis tasub osta kohe või päeva pärast, vastas ta, et järgmise päeva allahindlus arvestatakse maha palju kallimast alghinnast ja seega on kasulikum ikka kohe ära osta. Vaat nii meiega manipuleeritaksegi!

Kauplustes ajavad silmad kirjuks mitut eri värvi sildid erinevate soodushindadega, lisaks on kliendikaarte erineva kangusega. Seega on kaubandusmaastikul vähem kogenud inimesel üsna raske selles hinnarägastikus orienteeruda. Sogases vees on mõistagi parem kala püüda.

Siis veel need igapäevased nii telefonitsi kui meilile tulevad tüütud kaubapakkumised, millest pole kuidagi võimalik loobuda, kui need juba kord mingil arusaamatul põhjusel tulema on hakanud. Olen mitmele sellisele firmale korduvalt teatanud, et ei soovi enam nende pakkumisi saada, aga need tulevad ikka – sama vääramatult kui sügis igal aastal. Kui kord oled kuhugi listi sattunud, siis sealt välja pääseda on peaaegu et võimatu, sest sind on võetud teadmata ajaks selle firma pantvangiks.

Loe veel - Arvamuslood

Üles