Kontakteeru meiega

ARVAMUS | Kui süsteem meid valele teele juhib

sirje niitra

Arvamuslood

ARVAMUS | Kui süsteem meid valele teele juhib

Üha enam tundub, et igasugused nutiseadmed, äpid, gepsid ja muud süsteemid on hakanud meid juhtima ja vahel koguni meie eest asju otsustama. Kahju küll, aga enamasti me lepime sellega ehk anname võitluseta alla.

Viimati puutusin sellega kokku kinnisvaraportaali kv.ee vahendusel, kui sealt oma maja müügikuulutust vaatasin. Andmed lasteaia, kooli ja bussipeatuste kohta on seal kõik valed, info kodupoe kohta puudub aga hoopis. Selgus, et isegi maakler ei saa neid õigeks muuta. Kui portaali juures olevale kontaktile helistasin, vastas tütarlaps, et need andmed tuleva automaatselt google maps kaudu ja neid ei saagi muuta. Minu küsimusele, et milleks siis neid üldse vaja on, kui annavad vaatajaile vale info, ei osanud ta midagi vastata ja lubas IT toele küsimuse edasi anda. Ei tahaks uskuda, et mina olin esimene inimene, kes sellise tobeduse vastu häält tõstis.

Põhjendus, et süsteem või programm lihtsalt on selline, mind ei veena. Paneb imestama, kuidas kõik kinnisvarafirmad ja nende kliendid sellise ülemvõimuga lepivad. Kas keegi pole tõesti selle vastu mässu tõstnud? Kui kuulutuses on kirjas, et meie Merivälja kodule lähim lasteaed ja kool on Viimsis, kui tegelikult asuvad need kõrvaltänavas, võib see nii mõnegi ostuhuvilise eemale peletada. Ehk peaksime isegi hakkama linna sõitma teise bussiga, kui praegu seda teeme, sest nii juhib meid programm? Ma isegi ei tea üle kümne aasta samas kohas elamist, kus see Tulbiaia bussipeatus on, millele kve.ee viitab ja mis buss sinna sõidab, sest meie peatus on Aiatee ja see jääb hoopis teise bussi marsruudile.

Kui ühel ilusal suvepäeval Ööbikuorus GPSi abil sihtkohta otsisime, juhatas see meid paksu metsa, kust autoga läbi pääseda tundus võimatu. Ei tahtnud masinat lõhkuda ja keerasime otsa ringi. Programm leidis lihtsalt lühima tee, mis sest et see praktiliselt läbimatu oli. Üks tuttav rääkis, kuidas seesama süsteem teda sõidukit põllule keerama juhatas.

Nutisõltuvusest on nii palju räägitud, et see hakkab ära tüütama, aga üks näide siiski. Uurisin oma äsja täisealiseks saanud lapselapselt, mida ta tegelikult kogu aeg ninapidi telefonis teeb. Ta vastas, et suhtleb inimestega. Tore, et vähemalt inimestega, aga miks peab ühe sõbrannaga päevas mitu korda suhtlema? Rääkima peaks ikka siis, kui on midagi öelda vaja. Kui edasi küsisin, et millest ta just äsja rääkis, siis sain vastuseks, et analüüsis sõbrannaga ühe teise tüdruku postitust. Või oli see pilt? Igal juhul toodab süsteem suhtlust üha juurde ja kui midagi muud enam välja mõelda ei oska, siis hakkame teiste postitusi kiitma või kritiseerima.

Ja see lõputu pildistamine ja poseerimine. Tehakse diivanil istudes selfi jaoks nägusid, aetakse selleks keel suust välja ja silmad punni ning antakse iga hetk teada, kus parajasti ollakse ja mida tehakse. Kõik see toidab eneseimetlust ja rõhub välisele küljele, sisemised väärtused jäävad kõrvale. Mitte et see kõigi kohta kehtiks, aga sotsiaalvõrgustik ehk siis süsteem dikteerib sellist käitumist.

Veel üks näide. Olen korduvalt kokku puutunud, sellega, et pubis ei saa tellida väikest õlut, sest süsteem ei võimalda kraanist tulevat õlut alla poole liitri korraga mõõta. Vahel kavaldab inimene siiski süsteemi üle. Rõõmustasin, kui Pärnus Bum-Bum restorani nooruke teenindaja otsustas süsteemi vastu võitlusse astuda. Nimelt hoiatas ta, et saab tuua küll meie lemmikõlle väikeses klaasis, aga ärgu me imestagu, kui arvel on teine mark kirjas. Tubli poiss oli oma loomingulise suhtumise eest ka jootraha ära teeninud.

Viimase tilga karikasse lisas hiljaaegu Euronics, kui üritasin uurida, miks mulle e-poe kaudu tellitud ja ammu makstud pesumasinat lubatud ajal koju ei toodud. Klienditelefon ei vastanud ja koduleht ei toiminud terve päeva. Kõik selle firma süsteemid olid korraga maas ja info ei liikunud. Kui ka järgmisel päeval ei õnnestunud klinditeenindajal süsteemis pood-logistik-kuller selgust luua, otsustasin tellimuse tühistada ja raha tagasi küsida. Ehk mõne teise elektroonikapoe süsteemid toimivad paremini.

Kuuldavasti tekitas pahameeletormi ka populaarse muusikafestivali Sweet Spot sularahavaba süsteem oma tüütute teenustasude ja väiksemate summade tagastamisest keeldumisega. Näiteid süsteemi ülemvõimust võib tuua tõenäoliselt igaüks. Mis oleks lahendus? Ega muud ei oska öelda, kui et süsteemid tuleb muuta tarbijasõbralikumaks.

Loe veel - Arvamuslood

Üles