Kontakteeru meiega

INTERVJUU | Tsekk.ee kui trendilooja omalaadsete seas Eestis

Intervjuud

INTERVJUU | Tsekk.ee kui trendilooja omalaadsete seas Eestis

Raamatupidamine tekitab oma kadalippude ja reeglistikuga paljudes judinaid – tšekid vajavad esitamist, töötaja soovib väljaminekute eest hüvitist ning Euroopa Liit oma range raamatupidamissüsteemiga tundub raskendavat iga sammu, mis protsessi käigus astuda tuleb. Murest on eestlasi päästma tulnud Tsekk.ee meeskond eesotsas Martin Sookaelaga – mehega, kes kummalisel kombel algselt raamatupidamisest ise suurt midagi ei teadnud.

Tsekk.ee näol on tegemist esimese ja kõige edukama kuludokumentide esitamist käsitleva rakendusega Eestis – telefonis olev äpp loeb pildistatud tšekilt välja vajalikud andmed, mida raamatupidamises läheb vaja ning edastab need vajalikule aadressile.

Martini sõnul hakkas idee idanema 15 aastat tagasi, mil tollases töökohas oli vaja asutada osaühing ning sellele ka ise raamatupidamist teha. Raamatupidamise põhitõdesid õppides taipas ta, et kogu keerukat protsessi on võimalik kergesti automatiseerida.

Teostusele lähemale jõudis idee alles mitu aastat hiljem. “Töötasin tollal Garage 48-s ning ühel päeval leidis alumisel korrusel aset hackathon– mõtlesin, et suva, lähen pitch’in, vana idee raamatupidamise lihtsustamisest on peas olemas ning saab tasuta süüa ka veel,” naerab Martin. “Siin tuleb mängu aga natuke saatuse irooniat – kui ma panin võistluse kinni ideega ehitada selline raamatupidamissüsteem, millest kõik aru saavad, siis teise koha sai kutt, kes esitles ideed rakendusest, mis loeb tšekkide pealt andmeid. True story!”

“Plagiaadiks” tänast firmat Martin ei pea. “Jurasin algse ideega pool aastat jutti, käisin intervjueerisin kliente ja uurisin, mis neil siis tegelikult vaja on. Selgus, et see, mida ehitasin, oli küll vajalik, ent üsna harva. Küll aga oli mitmetel intervjueeritud ettevõtetel probleeme tšekkidega. Tšekirakenduse enda idee pole tegelikult nii uudne, seda
rakendatakse USA-s juba oma kümme aastat,” selgitab ettevõtte tegevjuht. “Põhjus ilmselt selles, et USA-s on palju lõdvemad raamatupidamisreeglid – kui Ameerikas tuleb raaamatupidajal registrisse kanda 3 asja, siis Euroopas
7. Siin polnud pikka aega selge isegi mitte see, kas tšekke tohib digitaalselt hoiustada.”

Esimene klient KPMG tekkis ettevõttele aastal 2015, mil Martini üksiku hundi kampa oli lisandunud juba ka turundusjuht Joonas Sernjuk. “Esimesed kaks ja pool kuud töötasime nii, et ühe korra saime kokku ning siis läks Martin otse USA-sse Silicon Valley’sse uurima, millised on ettevõtte võimalused,” räägib Joonas. “Mina müüsin rakendust Eestis ning Martin ehitas seda samal ajal teisel pool ookeani.”

Joonase sõnul müüs ta algselt sedasi, et ta ise ka täpselt ei teadnud, mida klientidele pähe määris: “Ma olin küll seda app’i näinud, kuid ütleme nii, et ega ma just liiga palju sellest ka ei teadnud,” muheleb ta tagantjärele.

Palju abi rakenduse arendamisel sai meeskond läbi juhuse – nagu asjad tihti Eestis käivad, siis juhtus ühel Joonase tuttava tuttaval Eduardil olema valmis kirjutatud kood, mille abil sai dokumenti filmides ümber kirjutada numbrid paberilt virtuaalmaailmasse. Eduardi oskused sobisid meeskonna vajadustega imehästi ja see aitas meestel teha tootearenduses meeletu edasimineku.

Veidraks peavad mehed oma väikeettevõtte edukust – kuigi Tsekk.ee on Eesti mõistes omalaadsetele rakendustele teerajajaks, võistlevad nad siiski ühe kohaliku suurkorporatsiooniga, kus pakutakse samalaadset teenust. “See on müstika, aga me müüme rohkem kui nemad,” sõnab Martin. “Kui Tsekk.ee turule sisenes, oli tegelikult suurfirmal endal sarnane poolik projekt. Meid üritati enda tiiva alla osta, ent selle plaani ebaõnnestudes panid nad oma asja taas uuesti käima.”

“Me peksime peaga seni vastu seina, kuni sein katki läks.”

Martin usub, et nende start-up’i eripäraks on jäärapäisus: “Me peksime peaga seni vastu seina, kuni sein katki läks,” mõtiskleb tegevjuht. “Jurasime valdkonnaga esimesena ning nüüdseks leidub Eestis kolm-neli taolise teenuse pakkujat.” Just Tsekk.ee meeskond tegi kindlaks, et USA-s toimiv kuludokumentide esitamine on seaduslik ka Eestis ning nende tegutsemine aitas toote Eesti turul valideerida.

Suureks plussiks peavad nii Joonas kui ka Martin oma toote lihtsust. Meeskonna põhimõtteks on kujunenud see, et inimene peab saama intuitiivselt aru, mis tal teha tuleb. “Me küsime ühe küsimuse korraga,” räägib Martin. “Ma lasin kunagi ühel tuttaval punkaril-pottsepal tollasel kujul rakendust proovida ning tal jooksis juba kahele korraga küsitud küsimusele vastates juhe kokku.” Toodet müües keskenduvad nad väikeettevõtetele, keda neil on kerge püüda. Lisaks arvavad nad, et konkurendid kasutavad liiga palju käsimüüki ning protseduur on liiga pikk – Tsekk.ee keskkonnas on võimalik end koheselt app’is kasutajaks teha ning asjaajamisega alustada.

Sihid on suured

Ettevõtte algetapil USA-s veedetud aeg näitas Martinile juba siis, et Tsekk.ee on rakendusena palju lihtsam kui teised turul pakutavad alternatiivid. Peatselt plaanivad mehed oma toote viia ka Euroopa turule: “Kuna oleme oma rakenduse siinsel turul ära valideerinud, tahame liikuda edasi Läti, Soome ja USA turule,” räägib Martin. Kui küsin, kas just selles järjekorras, lööb Joonas kiiresti kätega risti ette ning märgib, et Läti sarnaneb oma turu poolest liialt Eestile – toode on uudne, konservatiivse suhtumisega inimesed on skeptilised ning selle ülestöötamine võtab kaua aega. Mehed usuvad, et järgmine loogiline samm on Soome.

Ettevõtte eesmärgiks on hetkel Martini sõnul kasvada piisavalt suureks, et seda soovitaks ära osta. Selle hetke nimel hoiustavad mehed oma kontoris laua all viiekilost makaronipakki, mis kunagi sai soodusmüügi ajal Prismast soetatud. Martin sõnab lõbusalt: “Kui ettevõte saab maha müüdud, keedame sellest pakist tähistamiseks kokku suure pasta!”

Kliki, et kommenteerida

Pead postituse lugemiseks olema sisse logitud Logi sisse

Kommenteeri!

Loe veel - Intervjuud

Üles