Kontakteeru meiega

FT: Sotsiaalne ettevõtlus on tõusuteel

Mondo Crafts, Eesti-Ghana. Foto: Mondo Crafts
Sotsiaalne ettevõte Mondo Crafts viib kokku Eesti tarbijad ja Ghana korvipunujad. Foto: Mondo Crafts

Uudised

FT: Sotsiaalne ettevõtlus on tõusuteel

Financial Timesi sõnul on sotsiaalne ettevõtlus kasvuteel ning koguni kolmandik tänastest idufirmadest on loodud eesmärgiga ühiskonna valupunkte ravida. 

Kuigi sotsiaalne ettevõtlus oli alles hiljuti nišiäri, on see jõudsalt kasvamas – vähemalt seda väidab Global Entrepreneurship Monitori uuring. Eestis tegutsev Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustik defineerib sotsiaalseid ettevõtteid kui ettevõtteid, mis müüvad oma tooteid või teenuseid eesmärgiga muuta maailma paremaks. “Sotsiaalse ettevõtte olemasolu eesmärk on panustada inimeste heaolusse või heasse keskkonnaseisundisse,” on säärase ettevõtluse esmane tunnus.

Uus põlvkond vajab uut tüüpi kapitalismi

Financial Timesi sõnul on sotsiaalse ettevõtluse peamiseks mootoriks noored ettevõtjad, kes on hakanud kapitalismi väärtustes kahtlema. Muutusele aitavad kaasa suurkorporatsioonidega seotud skandaalid nagu näiteks hiljutine Volkswagenit raputanud heitgaasipettus.

Samale arengusuunale viitas ka mai lõpus Tallinnas esinenud investor Seth BannonLatitude59 lavale astunud Bannoni sõnul näevad tänased nn millenniumilapsed, et äri üheks peamiseks eesmärgiks on ühiskonnaprobleemide lahendamine. Bannoni sõnul pole aga tegu ainult maailmavaatelise küsimusega, vaid tähtis teadmine ka investoritele – just sotsiaalse ettevõtlusega teenitakse tema arvates tulevikus suurimad tulud.

“Sotsiaalne ettevõtlus on ka üks häid viise turgutada väikeseid külakogukondi – olgu selleks siis käsitööselts Võrumaal või savannirohust korve punuvad Ghana naised,” ütleb Eestis sotsiaalse ettevõtte Mondo Crafts loonud Diana Tamm. Mondo Crafts on loodud selleks, et kokku viia Eesti tarbijaid ning Aafrika käsitöölisi. “Arengukoostöös räägitakse tihti õnge andmisest kala asemel – sotsiaalne ettevõtlus on selleks ideaalne,” lisab Tamm. Mondo Crafts on tänaseks leidnud edasimüüjaid nii Lätis, USAs kui Kanadas.

Finantsidele raske ligi pääseda

Kuigi eesmärk on õilis, on sotsiaalsetel ettevõtetel pahatihti raske tagada ellu jäämiseks vajalikke finantse. Ekspertide sõnul oleks liikumise toetamiseks vaja parandada ligipääsu investeeringutele ning ka meetodeid, kuidas sotsiaalset mõju hinnata. Financial Timesi poolt intervjueeritud HSBC Privat Bankingu esindaja Stuart Parkinson on aga optimistlik: “Ingelinvestorid ei hinda enam ainult majandusedu vaid ka seda, kuidas ettevõtted kestlikkuse panustavad.”

 

Tutvu Eestis tegutsevate sotsiaalsete ettevõtetega siin ning Financial Timesi artikliga siin.

Kliki, et kommenteerida

Pead postituse lugemiseks olema sisse logitud Logi sisse

Kommenteeri!

Loe veel - Uudised

Üles