Kontakteeru meiega

Ryanairi streigid ei lõpe

Ryanair. Foto: AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Ryanair. Foto: AFP PHOTO / JOSE JORDAN

Uudised

Ryanairi streigid ei lõpe

Ryanairi ajaloo skandaalseimad reisitõrked on figureerinud pealkirjades juba alates eelmise aasta septembrist. Käesolev streik mõjutab ühtekokku ligi 65 000 reisija plaane, teatas lennuhüvitisettevõtte Skycop.

Möödunud aasta septembris tabas Ryanairi esimesena ülemaailmne pilootidepuudus. Segadused pilootide puhkusegraafikutega sundisid lennufirmat tühistama 2000 lendu, mis mõjutas enam kui poolt miljonit reisijat. Vaatamata tühistatud lendudele ja EÜ261 määruse alusel välja makstud hüvitistele, mis küündisid novembriks tervelt 25 miljoni euroni, teatas ettevõte 2017. aasta tulemustes kasumist, mis oli kasvanud 11%.

Ryanairi juhtkond nägi madalates personalikuludes jätkusuutlikku võimalust kokkuhoiuks, kuni Iirimaa, Saksamaa, Portugali, Hispaania ja Itaalia piloodid teatasid, et kavandavad streiki talvise pühadeperioodi ajaks. Meeskond kõikjal Euroopas mobiliseerus ning esitas kollektiivse nõude, mille tulemusena oli Ryanair esmakordselt oma 32-aastase ajaloo jooksul tunnistama ametiühinguid.

Läbirääkimiste algus

2018. aasta aprilliks oli selge, et kuigi piloodid on andnud ametiühingutele volituse esindada neid läbirääkimistel, ei võtnud lennufirma juhtkond nõudeid tõsiselt. Lisaks palgatõusule võitles enamus piloote Euroopa ja Aafrika baaside vahel kehtiva pilootide üleviimissüsteemi vastu, mis mõjutas tugevalt nende pereelu ning pardateenindajad väljendasid muret distsiplinaarmeetmete vastu, mida rakendatakse juhul, kui teenindajad ei saavuta lendude jooksul müügieesmärke.

Aprillist juulini kestnud tulemusteta läbirääkimiste lõpus teatasid Ryanairi piloodid ja pardateenindajad, et korraldavad streigi. Iiri Lennupilootide Ühendusse kuuluvast 350 piloodist 100 korraldasid 24-tunnise töökatkestuse 12. juulil, mille tulemusena tuli Ryanairil tühistada 30 lendu. Järgmised seisakud plaaniti 20. juuliks ning 24.-26. juulini kestev tööseisak.

Augustis uus streigilaine

„Ryanairi juhtkonna tegevus on kõigest nelja päevaga tekitanud reisijatele puhkusebroneeringutes, hotellimaksumustes ja muudes tekkinud kulutustes kümneid miljoneid eurosid kahju,“ ütles lennuhüvitisettevõtte Skycop juht Marius Stonkus. Augustis ähvardab ettevõtte tegevust järjekordne streigilaine, seekord Saksamaa meeskondade poolt.

„Streike käsitletakse erakorralise asjaoluna, mistõttu ei ole Ryanairil kohustust maksta kuni 600 euroni küündivat moraalse kahju kompensatsiooni. Reisijatele tekitatud moraalne ja rahaline kahju on tegelikult veelgi suurem. Kutsume kõiki Ryanairi reisijaid üles kontrollima oma reisi infot ning pidama meeles, et lennufirmal on kohustus kanda hoolt iga reisija eest, kes peab oma lennu väljumist ootama vähemalt kaks tundi – serveerida sööki ja jooki, tagada ligipääs Internetti ning vajadusel korraldada ka majutus,“ sõnas ta.

Müügieesmärgid töötingimustest tähtsamad

Kui ettevõttel oleks kohustus maksta ettekavatsetud streikide korral reisijatele moraalse kahju kompensatsiooni, tähendanuks viimane tööseisak ettevõttele üle 20 miljoni suurust kompensatsioonikohustust. „Täna aga pääseb ettevõte streikidest puhtalt ning kavandab juba uusi kasumit kergitavaid kampaaniaid,“ nentis Stonkus.

Nimelt käivitas Ryanair vaid paar päeva pärast Iirimaa pilootide streiki kampaania, milles paljud lennupiletid olid saadaval alla 10-eurose hinnaga. „Ettevõte teeb kõike, et saavutada oma müügieesmärke. Meeskond nõuab paremaid töötingimusi, kuid siiani on Ryanairi juht Michael O’Leary reageerinud vaid ükskõiksusega,“ kommenteeris olukorda Stonkus.

Loe veel - Uudised

Üles